Zpoždění na železnici, práva a povinnosti

Zpoždění na železnici, práva a povinnosti

V následujících řádcích se podíváme na problematiku zpoždění a mimořádných událostí na železnici. Seznámíme se s právy a možnostmi, které pro cestujícího železnice nabízí. Řekneme si, v jakých případech můžeme přenocovat v hotelu, na kolik to přijde a jak cestovat zpožděnými vlaky v zahraničí.

Zpoždění na železnici, na co mám nárok?

Zpoždění vlaku zažil už asi každý z vás, většinou to ale mělo za následek, že vám ujelo poslední metro nebo autobus. Do školy jste přišli se zpožděnkou, nebo jste museli volat do práce, že přijdete pozdě. Takové problémy zažije každý. Možná se vám ale ještě nestalo, že byste zůstali někde, kde to neznáte, ve městě, kde jste nechtěli a do cíle chybělo několik desítek, možná stovek kilometrů.

Na tyto problémy myslí přepravní podmínky, kterými se dopravci řídí. Projdeme si je postupně, podle výše zpoždění, cíle cesty a denní doby. Představte si, že na řešení mimořádnosti a na právech cestujících má vliv i typ jízdního dokladu. V reálném případě může lehce dojít k situaci, že dva lidé sedící naproti sobě, jedoucí ve stejném vlaku, ze stejné výchozí do stejné cílové stanice, budou mít rozdílný nárok na kompenzaci. Níže si popíšeme proč.

Jízdenka IDS, Traťové a Síťové jízdní doklady

V prvním kroku je třeba si říct, jaký cestovní doklad (lístek) máte.

Pokud jedete například na jízdenku PID (Pražské integrované dopravy), a váš vlak má zpoždění, jediné na co při zpoždění spoje jako cestující máte nárok, je prodloužení platnosti jízdního dokladu. Pokud jste v situaci, kdy vám návazný spoj (ať už autobus nebo vlak) ujede z důvodu zpoždění, je to problém. V takovém případě totiž nemáte nárok například na taxi. Cesta v tomto případě pro vás skončila ve stanici, kde jste vystoupili.

U jízdních dokladů Integrovaných systémů a u traťových a síťových jízdenek se doklady nepovažují za úsekové (s konkrétním místem a časem nástupu a výstupu), ale síťové na které je možno jezdit kdykoliv a jakkoliv často chcete. Takže pozor na to.

Náhradní doprava linkovými autobusy a taxislužba

Pokud ovšem máte zakoupenou jízdenku Českých drah, (Flexi základní, Flexi zvýhodněná nebo Vázaná) a ujede vám v přestupní stanici vlak, a na další byste čekali do ranních hodin, můžete si zavolat na infolinku ČD a zažádat o potvrzení o využití taxislužby nebo jiné alternativní dopravy. V případě, kdy vám operátor nebo operátorka nenajde náhradní variantu spojení, získáte od něj číselný kód případně vám pomohou zajistit taxi. Až budete mít cestu kolem nádraží, s tímto kódem, účtenkou za taxi a jízdenkou se prokážete na jakékoliv pokladně ČD a zažádáte o proplacení náhradní přepravy.

Na pokladně si od vás doklady převezmou a peníze za náhradní dopravu pošlou na váš účet. Pozor, není to hned, zaslání peněž trvá několik dní, řeší to účetní oddělení Českých drah Maximální cena za využití taxi je 1000 Kč na vozidlo. Jedete-li ve skupině například 3 osob, cena za taxi je stále 1000 Kč. Takže rozhodně jízdenku ve vzteku nevyhazujte, bude se vám hodit.

Pokud je ve vlaku průvodčí, vždy se ho pokuste vyhledat a vyžádejte si od něj zpožděnku, aby bylo jasné, kterým vlakem jste cestovali. Kód na taxi vám v takovém případě také vyřídí on, protože je pravděpodobné, že takových cestujících jako vy bude ve vlaku víc a celá akce se vyřeší rychleji.

Bohužel v přepravních podmínkách společnosti Regiojet, GW Train Regio, Arriva vlaky ani Leo express jsme nenašli zmínku o řešení těchto mimořádných situací a možnosti využití náhradní dopravy v podobě linkového spojení autobusem či taxislužby.

Všechny výše zmíněné společnosti nabízí pouze čekání ve stanici do doby, než jede další vlak daného dopravce, buď do stanice nástupní (protože se chci vrátit, cesta pro mě ztratila smysl), nebo do stanice cílové. V některých případech to může znamenat nocování na nádraží nebo před ním.

Chci kompezovat cenu jízdenky

V tomto bodu je už ovšem napříč dopravci shoda, a jakpak by ne. Díky Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě, Všeobecných přepravních podmínek (GCC-CIV/PRR) odškodňují České dráhy v mezinárodní i vnitrostátní přepravě při zpoždění vlaku.

Při zpoždění 60 – 119 minut máte nárok na 25 % z ceny jízdného, pokud celková cena za jednoho cestujícího činí nejméně 16 Euro nebo 360 Kč ve vnitrostátní přepravě. Kompenzaci cestující obdrží formou dobropisu nebo na žádost cestujícího na bankovní účet.

Při zpoždění 120 – a více minut: v takovém případě máte nárok na odškodnění ve výši 50 % z ceny jízdného, pokud cena jízdenky v mezinárodní přepravě činila minimálně 8 Euro, nebo 180 Kč ve vnitrostátní přepravě.

Tato výše kompenzace neplatí pro časové a traťové jízdenky, ty se řídí vlastními pravidly.

Společnost Regiojet navíc nabízí na vybraných trasách „přísnější“ podmínky kompenzací. Stačí, aby vlak měl menší zpoždění, než které mu ukládá nařízení EP a ER. Linky jsou rozděleny podle písmen A až C. Detail najdete v přepravních podmínkách zde: smluvni-prepravni-podminky.pdf (regiojet.cz) článek X.

Mezinárodní jízdenky

Pokud jedete do zahraničí a váš vlak bude v části trasy zrušen, nebo vám ujede přestupní vlak, nezoufejte. V takovém případě se jako první řeší možnost cestování následným vlakem. Bez doplatků a dalších nepříjemností. Na pokladně ve stanici kde vám vlak ujel stačí požádat o zpožděnku nebo potvrzení a můžete jet.

Byl-li váš přestupný vlak poslední, nabízí se dvě možnosti. Pokud zbývá do vaší cílové stanice jen kousek, dopravce nejspíše přistoupí k proplacení taxi. Zde může být limit, který si každý z dopravců určuje sám. Pokud je před vámi několik hodin jízdy, máte s mezinárodní jízdenkou nárok na ubytování. Spousta dopravců má nasmlouvané partnerské hotely, kam s voucherem na ubytování posílá cestující. V případě kdy máte vydaný voucher, máte už automaticky zamluvený pokoj, není třeba nic zařizovat.

Společně s voucherem dostanete také potvrzení o zpoždění a najdou vám spoj, kterým druhý den dokončíte zbylou část trasy.