Vlakem do Bruselu

od | Aktualizováno 26. 11. 2020 | 0 komentářů

Leden, 6:43 ráno. Za 11 hodin budu na nádraží v Bruselu. Celou cestu v první třídě. Ale ne vždy jde vše podle plánu – ujel mi hned první připoj… Takže to vlastně za jedenáct hodin nestihnu. Přijel jsem do Bruselu o 2 hodiny později.

Ale i díky tomu byla cesta skvělý zážitek.  Měl jsem třeba čas dát si kafe v salónku ve Frankfurtu. Jedná se o zajímavou trasu o délce 1000 km, kdy se svezete ICE vlakem rychlostí blížící se 300 km/h a podíváte se na zajímavá nádraží.

Vlakem do Bruselu

  • 10 hod 52 min
  • 1000 km
  • až 300 km/h
  • 1155 Kč za jízdenku v 1. třídě
  • 798 Kč za jízdenku ve 2. třídě

Plánovaný jízdní řád:

Praha – Cheb 6:43 – 9:26
Cheb  – Nürnberg 9:36 – 11:22
Nürnberg – Frankfurt(Main) Hbf 12:00 – 14:04
Frankfurt(Main) Hbf – Brusel – Midi 14:29 – 17:35

Reálný jízdní řád:

Praha – Cheb 6:43 – 10:00
Cheb  – Marktredwitz 10:25 – 10:50
Marktredwitz – Nürnberg 11:05 – 12:20
Nürnberg – Frankfurt(Main) Hbf 12:57 – 15:04
Frankfurt(Main) Hbf – Brusel – Midi 16:29 – 19:35

Jak zakoupit jízdenku?

Podrobný návod jak zakoupit jízdenku do 1. třídy, za cenu lehce přes tisíc korun, jsme popsali v článku Skrytá nabídka ČD – 1. třídou do Bruselu za 1155 Kč.

Rozdíl mezi cenou 1. třídy v relaci Praha – Brusel. Nižší cena je trasována přes Cheb, cena vyšší je trasována přes Furth i Wald – defaultně nastavena v eShopu ČD.

Z Prahy do Chebu – tady se rozhodne

Z Prahy odjíždí Západní expres Ex 564 v 6:43. A většinou odjíždí včas. Do Chebu to trvá necelé 3 hodiny a to, jestli přijede včas nebo ne, rozhodne o celé vaší cestě. Trať číslo 171, po které z části jedete, nepatří mezi ty nejspolehlivější. A pokud zrovna nedošlo poruše zabezpečovacího zařízení ,může vás potkat třeba zásah složek integrovaného záchranného systému – nález usmrcené osoby v kolejišti. Což byl můj případ.

Důvod zpoždění na webu Českých drah
Interiér 1. třídy Ex 564
Exteriér 1. třídy Ex 564

Přijíždím tedy do Chebu a vlak do Norimberku je už pryč. Jediná opravdu zásadní podmínka Včasné jízdenky do Bruselu je využít povinný vlak z Chebu právě do Norimberku. Cesta jak z toho ven je dojít na mezinárodní pokladnu, nechat si potvrdit zpoždění expresu a hlavně dostat všemocné razítko, které vás opravňuje využít následný spoj. To je hlavní důvod, proč doporučuji eTiket si vytisknout. Ve vlaku jsem si ještě nechal vytisknout potvrzení o zpoždění. Také jsem požádal průvodčího, jestli by se nezeptal dispečera, zda vlak v Chebu počká. Naše zpoždění bylo ale tak velké, že vlak počkat nemohl.

Potvrzení, které opravňuje využít jiný než povinný vlak na eTiketu.

Další komplikace je, že nevyužiju zakoupené místenky. Další praktická rada – místenky si kupujte zvlášť. A online. Místenky, které nemůžete využít, prostě vrátíte na eShopu (místenky lze vrátit 15 minut před pravidelným odjezdem vybraného spoje). A zakoupíte si místenky nové (nebo už je máte zakoupeny pro jistotou předem).

Marktredwitz – stanice, která nebyla v plánu

Další spojení, které můžu využít do Norimberku, je s přestupem do Marktredwitz. Vlak z Chebu odjíždí včas (10:25) a já jedu jednotkou Desiro. V Marktredwitzu mám  15 minut na přestup, které využívám k rychlé prohlídce okolí nádraží.

Interiér jednotky Desiro.

Autobusové nádraží s českými nápisy.

Hala stanice Marktredwitz.

Hodinu a čtvrt dál pokračuju do Norimberku. Naklápěcí jednotka Desiro jede větší část cesty 140 km/h, a cesta příjemně ubíhá. Přijíždím 20 minut po odjezdu ICE, který byl původně v plánu. Ještě jsem doufal, že bude mít zpoždění a já ho stihnu. Mám půl hodiny na prohlídku nádraží. Staniční budova příjemně překvapí moderním interiérem se třemi patry, spoustou obchodů a stravovacích zařízení.

Nürnberg Hbf

Nürnberg Hbf

Informace DB

Salónek 1. třídy ve Frankfurtu nad Mohanem

Je 12:57 a ICE odjíždí včas. Cestu do Frankfurtu dlouhou dvě a půl hodiny trávím v tichém oddílu – jedná se 6-ti místné kupé s pohodlnými sedačkami. V plánu jsem měl oběd v jídelním voze, ale byl úplně plný.

Vlak chvilkama jede okolo 200 km/h. Ta nejrychlejší trať mě čeká až z Frankfurtu, do které jsem opět dorazil dle jízdního řádu. Oproti původního plánu, kdy jsem měl na přestup 25 minut, mám teď skoro hodinu a půl. Vlastně, kdybych teď cestu opakoval, vybral bych si z Frankfurtu pozdější odjezd, i kdybych stihl přípoj v Chebu. 

Za hodinu a půl se snažím stihnout vše co se dá. Něco rychlého sním, pár bloků od nádraží skouknu mrakodrapy a navštívím salónek pro cestující s jízdenkou do první třídy. Zde se vyskytl drobný problém hned na vstupu do salónku, kde je nutno naskenovat jízdenku, aby jste mohli vstoupit. Mojí jízdenku nešlo načíst, ale u vstupu byla naštěstí obsluha a během chvíle jsem už popíjím kafe s nádherným výhledem na nástupiště. V salónku jsou k dispozici automaty na kávu a čaj, načepovat si můžete různé nealko. Využít můžete také bezplatně toalety.

Mrakodrapy ve Frankfurtu

Pohled z okna salónku

ICE jednotka na nástupišti

Frankfurt – Brusel za 3 hodiny

Cesta do Bruselu utekla překvapivě rychle. Byla už tma, takže pohledů z okýnka jsem si moc neužil. Vybral jsem si opět tichý oddíl (kupé). Trasa vede přes Frankfurtské letiště (odkud jsem se při zpáteční cestě vracel autobusem DB), Kolín nad Rýnem, Aachen a Liege. S těmito zastávkami to vlak stihne za 3 hodiny a bez zpoždění.

Mezi Frankfurtem a Kolínem jedu po vysokorychlostní trati, která dovoluje dosáhnout rychlosti 300 km/h. Snažím se rychlost změřit přes GPS, ale nejvíc se mi podařilo zachytit 275 km/h. Další trať, kde se dá jet 300 km/h je z Liege do Bruselu. Neustálé naklápění do oblouků (v podstatě po celou cestu v Německu až do Bruselu) mi, jak večer zjistím u piva, způsobilo drobnou mořskou nemoc. Zajímavé. 

Frankfurt Hbf

Tichý oddíl ICE 12

2. třída ICE

Po 13 hodinách od nástupu do vlaku v Praze, vystupuju na nádraží v Bruselu. Oproti plánu s dvěma hodinami zpoždění, na druhou stranu s krátkou neplánovanou prohlídkou Frankfurtu. Za cenu 1248 Kč včetně místenek se jedná o naprosto bezkonkurenční nabídku za 1000 km v první třídě. Pokud tato nabídka bude k dispozici i v dalších letech, rád ji znovu využiju.

Rozdíl mezi 2. a 1. třídou není nijak závratný. Zásadní rozdíl je sedačkách a prostoru mezi nimi. První třída je obecně o komfortu než o prémiových službách. S jízdenkou do první třídy můžete využít nádražních salónků, což zrovna v rámci ČR není žádná hitparáda. Podmínky pro WiFi ve vlacích jsou v ČR stejné, v Německu je ve druhé třídě omezená rychlost na 200 mb/s.

Příští cestu bych plánoval stejně, akorát bych už rovnou vybral pozdější odjezd z Frankfurtu. Přestup v Chebu je loterie, a ani v roce 2021 tam není lepší čas na přestup. Pokud budete mít zpoždění do 10 minut, je možné, že na vás spěšný vlak do Norimberku počká, ale příliš bych na to nespoléhal. Každopádně, pokud pojedete expresem do Chebu a budete mít zpoždění, požádejte průvodčího, aby u dispečera ověřil, jestli vlak počká.

Nádraží Brusel – Midi

Prostor pro cetující do Londýna společností Eurostar

TGV na odjezdu do Paříže

Pokud Vás moje cesta inspirovala k podobné cestě, přeju spousty šťastných kilometrů!

Máte dotaz?

Pokud se chcete  na něco zeptat, nebo třeba poradit ostatním, napište do diskuze níže.