#9 Vysokorychlostní tratě (VRT)

od | Aktualizováno 18. 4. 2021 | Železniční podcast

00:00 – 01:58 – (ÚVOD) 
01:58 – 13:01 – (CO SE DĚJE NA ŽELEZNICI – aktuality a novinky) 
13:01 – 38:54 – (HLAVNÍ TÉMA – vysokorychlostní tratě a železnice) 
38:54 – 42:29 – (NA CO SE TĚŠIT – nový vozový park u dopravce České dráhy, a.s.) 
42:29 – konec – (ZÁVĚR)

Vysokorychlostní tratě (VRT) v Česku, to je velké téma, o kterém slyšíme stále častěji a skutečně to vypadá, že bychom se i my mohli v dalších letech svézt po nových tratích. Přestože to vypadá, jako bychom v ČR objevily něco nového, historie rychlého železničního spojení sahá až do konce 19. století a má za sebou skutečně zajímavý vývoj. Již před 100 lety běžně jezdily vlaky, které měly průměrnou rychlost vyšší než 100 km/h (což je větší, než řada spojení v ČR) a rychlostní rekordy přesahovaly hravě 200 km/h.

Eurostar - vysokorychlostní vlak z Londýna do Bruselu

Eurostar – vysokorychlostní vlak z Londýna do Bruselu

Vysokorychlostní vlak Frecciarossa provozovaný italským dopravcem Trenitalia.

Vysokorychlostní vlak Frecciarossa provozovaný italským dopravcem Trenitalia.

Vysokorychlostní vlak ICE provozovaný německým dopravcem DB.

Vysokorychlostní vlak ICE provozovaný německým dopravcem DB.

Velký průlom a rozvoj skutečné vysokorychlostní železnice začal v Evropě až po 2. světové válce. Mezi průkopníky patří Německo, Itálie, Francie, ale dost práce má za sebou také USA a Japonsko. Rychlé vlakové spojení nabízí řadu výhod, jako je rozvoj regionů, konkurenceschopnost oproti silniční a letecké dopravě, bezpečný a ekologický provoz. Ale je tu také řada nevýhod, na které se také podíváme.

Kde jezdily první vysokorychlostní vlaky? Kolik stojí výstavba trati, ale jak drahá je její údržba a rekonstrukce? Je výstavba VRT žádoucí za každou cenu? Podíváme se na toto téma v souvislostech. V této epizodě si také uděláme pořádek v tom, jaké vozy si objednal národní dopravce České dráhy a čím se v blízké době svezeme. Nechybí ani nálož novinek a akualit ze světa železnice.