Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

#9 Vysokorychlostní tratě (VRT)

Vysokorychlostní tratě (VRT) v Česku, to je velké téma, o kterém slyšíme stále častěji a skutečně to vypadá, že bychom se i my mohli v dalších letech svézt po nových tratích. Přestože to vypadá, jako bychom v ČR objevily něco nového, historie rychlého železničního spojení sahá až do konce 19. století a má za sebou skutečně zajímavý vývoj. Již před 100 lety běžně jezdily vlaky, které měly průměrnou rychlost vyšší než 100 km/h (což je větší, než řada spojení v ČR) a rychlostní rekordy přesahovaly hravě 200 km/h.

Velký průlom a rozvoj skutečné vysokorychlostní železnice začal v Evropě až po 2. světové válce. Mezi průkopníky patří Německo, Itálie, Francie, ale dost práce má za sebou také USA a Japonsko. Rychlé vlakové spojení nabízí řadu výhod, jako je rozvoj regionů, konkurenceschopnost oproti silniční a letecké dopravě, bezpečný a ekologický provoz. Ale je tu také řada nevýhod, na které se také podíváme.

Kde jezdily první vysokorychlostní vlaky? Kolik stojí výstavba trati, ale jak drahá je její údržba a rekonstrukce? Je výstavba VRT žádoucí za každou cenu? Podíváme se na toto téma v souvislostech. V této epizodě si také uděláme pořádek v tom, jaké vozy si objednal národní dopravce České dráhy a čím se v blízké době svezeme. Nechybí ani nálož novinek a akualit ze světa železnice.

00:00 – 01:58 – (ÚVOD)
01:58 – 13:01 – (CO SE DĚJE NA ŽELEZNICI – aktuality a novinky)
13:01 – 38:54 – (HLAVNÍ TÉMA – vysokorychlostní tratě a železnice)
38:54 – 42:29 – (NA CO SE TĚŠIT – nový vozový park u dopravce České dráhy, a.s.)
42:29 – konec – (ZÁVĚR)

Zanechat komentář