„Šukafon“ nebo „orchestrion“, ale také „skleník“. To všechno jsou přezdívky pro takřka nesmrtelné motorové vozy řady 810. Přestože těmto nejpouživanějším motorákům táhne na uctyhodných 50 let od jejich výroby, do důchodu se rozhodně nechystají.
Brázdí tratě České republiky, Slovenska i Maďarska a minimálně v dalších několika letech se s nimi i nadále počítá a i v roce 2021 procházejí modernizací. Řada 814 RegioNova, „Esmeralda“, řada 811 pro Moravskoslezský kraj, ale také řada 809, nebo původní označení jako M 152.0 – pod tím vším se ukrývá hranatý a čiperný motorák. Kolik kusů se vlastně vyrobilo? Kolik přípojných vozů? Kde byly tyto motoráky používány jako přípoje k vlakům vyšší kategorie a proč o nich můžeme mluvit jako o zachráncích regionální železnice?
V této epizodě se také dozvíte o novém informačním centru Správy železnic, které vznikne na pražském hlavním nádraží. A na co se těšit v blízké době? Navnadíme se na nové hybridní ozubnicové jednotky v rámci TEŽ, které si objednal slovenský dopravce ZSSK. Až pojedete vlakem na Slovensko a do Tater, již brzy se novými jednotkami můžete svést. Kdy a kde budou jezdit? A co se stane se staršími vozy?
00:00 – 02:32 – (ÚVOD – Restrikce cestování)
02:32 – 14:55 – (CO SE DĚJE NA ŽELEZNICI – aktuality a novinky)
14:55 – 41:35 – (HLAVNÍ TÉMA – motorové vozy řady 810)
41:35 – 45:57 – (NA CO SE TĚŠIT – hybridní ozubnicové vozy Stadler, ZSSK)
45:57 – konec – (ZÁVĚR – kontakty)
