#6 ETCS na české železniční síti – jak si vedeme?

od | Aktualizováno 6. 4. 2021 | Železniční podcast

00:00 – 02:08 – (ÚVOD – Bláznivá průvodčí)
02:13 – 09:00 – (CO SE DĚJE NA ŽELEZNICI – aktuality a novinky)
09:10 – 25:28 – (HLAVNÍ TÉMA – zabezpečovací systém ETCS)
25:30 – 28:07 – (NA CO SE TĚŠIT – Circumvesuviana, jižní Itálie)
28:09 – konec – (ZÁVĚR – kontakty)

Zkratka ETCS je v železniční dopravě již natolik ustálená, že asi málokoho tento pojem nějak překvapí. Co se ale pod těmito písmeny vlastně ukrývá? Jde o jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém, který by měl postupně nahradit národní zabezpečovací systémy zemí EU. Často slyšíme, že jde o zbytečně drahou záležitost, která ale nepřinese užitek, zlikviduje regionální dopravu nebo některé dopravce – co je na tom pravdy a jaká je v současné době implementace v rámci ČR?

Proč je ETCS důležité a jaké jsou jeho cíle? Kdy a proč myšlenka sjednocení zabezpečovacích systémů vznikla? Kolik stojí osazení jednoho vozidla a jak ETCS v praxi funguje? Přestože je problematika evropského zabezpečovače velice obsáhlá a náročná, pojďme si vznést systém a souvislosti do této progresivní části železnice.

V tomto díle se také dozvíte informace o velké změně na české železnici, kterou je od 6. dubna 2021 až do roku 2023 výluka z důvodu rekonstrukce železniční stanice Pardubice hl.n. a dalších úseků koridoru ve směru Brno, povíme si něco o Bláznivé průvodčí a vydáme se až na samotný jih Itálie do okolí Neapole a Vesuvu, kde se chystají novinky na regionálních tratích Circumvesuviana.