Zkratka ETCS je v železniční dopravě již natolik ustálená, že asi málokoho tento pojem nějak překvapí. Co se ale pod těmito písmeny vlastně ukrývá? Jde o jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém, který by měl postupně nahradit národní zabezpečovací systémy zemí EU. Často slyšíme, že jde o zbytečně drahou záležitost, která ale nepřinese užitek, zlikviduje regionální dopravu nebo některé dopravce – co je na tom pravdy a jaká je v současné době implementace v rámci ČR?
Proč je ETCS důležité a jaké jsou jeho cíle? Kdy a proč myšlenka sjednocení zabezpečovacích systémů vznikla? Kolik stojí osazení jednoho vozidla a jak ETCS v praxi funguje? Přestože je problematika evropského zabezpečovače velice obsáhlá a náročná, pojďme si vznést systém a souvislosti do této progresivní části železnice.
V tomto díle se také dozvíte informace o velké změně na české železnici, kterou je od 6. dubna 2021 až do roku 2023 výluka z důvodu rekonstrukce železniční stanice Pardubice hl.n. a dalších úseků koridoru ve směru Brno, povíme si něco o Bláznivé průvodčí a vydáme se až na samotný jih Itálie do okolí Neapole a Vesuvu, kde se chystají novinky na regionálních tratích Circumvesuviana.
Přestože Vectron není od základu novou lokomotivou a navazuje na úspěšné předchůdce, jde o vysoce progresivní stroj v mnoha různých specifikacích schopný reagovat na konkrétní požadavky zákazníka. Jaká je historie této lokomotivy? Co výrobce dál chystá a kde všude se na české železnici objeví? To je hlavní téma úvodní epizody ŽELEZNINÍHO PODCASTU, který vychází každý týden.
