Vlakem na Sicílii - z Palerma do Říma

Nejzajímavější část celé cesty. Noční vlak ze Sicílie do Říma.

Vlak vyjíždí ze dvou měst - Palerma a Syrakusy. V Messině se společně nalodí na trajekt a do Říma a dále pokračují jako jeden vlak.

Z Palerma a Syrakusy vyjíždějí vlastně noční vlaky dva. Jeden před 19. hodinou a druhý po 20. hodině. Časy příjezdu do Říma jsou v 8:30 a v 10 ráno. Vhodnější příjezd by pro nás byl v 10 ráno, ale čekat do půl deváté večer se mi nechtělo. Takže jsme nakonec využili dřívější spoj.

Jízdní řád přímých nočních vozů z Palerma do Říma | zdroj: trenitalia.it

Noční vlak z Palerma do Říma je seřazen ze 4 lůžkových lehátkových vozů nebo z lůžkových vozů označovaných jako lůžko relax. Vybrali jsme lehátkový vůz - abych měl dvě lůžka dole vedle sebe. Dcera ještě nespala ve vlaku sama na lůžku, takže jsem chtěl, aby byla "vedle mě". Koupili jsme si tedy celé kupé jen pro nás. Vlak nemá řazený žádný restaurační vůz ani bistro vůz. V lehátkové části nejsou ani sprchy.

Vevnitř byl čistý, kupé bylo připraveno k sezení a na sedadlech byly lůžkoviny a taštičky s občerstvením a toaletními potřebami. V taštičce byl džus, vod,a sladká sušenka, vlhčený ubrousek a mýdlo.

Obsah uvítací taštičky pro cestující v lehátkovém voze

Trasa vede podél pobřeží Sicílie do Messiny, kde se vlaky přepravují přes moře pomocí trajektu. Hodně jsem přemýšlel, jestli cesta v noci bude stát za to. Byl jsem na tuto variantu přepravy moc zvědavý. Jedním z plánů bylo udělat přejezd přes den z Messiny na pevninu do Villa San Giovanni a zpět. Poté se vrátit do Katánie, nebo to udělat během přesunu z Katánie do Palerma, kdy bychom jeli celou cestu podél pobřeží. Jelikož by první varianta zabrala skoro celý den, tak mi to přišlo jako plýtvání časem. A varianta cesty přes středozemí Sicílie mě lákala více. Takže zbyl "jen" noční přejezd. Náš vlak vyjel bez zpoždění, ale vzhledem k tomu, že byl březen, byla venku už tma. Výhledů jsme si tedy moc neužili.

Mapa spojení z Palerma do Říma | zdroj: Scotty ÖBB

Do Messiny jsme přijeli okolo 22. hodiny večer. Čekali jsme na nádraží na příjezd druhé části vlaky ze Syrakusy, která jede přes Katánii a Taorminu. Po příjezdu se vlaky spojí a postupně se najíždí na trajekt. Celé to zabere necelou hodinu a následuje cca půlhodinová plavba. Během plavby je možno opustit vůz a vydat se na palubu. Přes den by byl výhled samozřejmě lepší, ale naštěstí alespoň nepršelo a nefoukalo.

Ke konci plavby se ozve rozhlas, že je čas vrátit se do svých vozů. Nastává proces vyloďování. Prvně vyjíždí naše část vlaku. Po vyjetí z trajektu se přehodí výhybka na druhou kolej a najedeme znovu na trajekt pro zbytek soupravy. Poté vyjíždíme a projíždíme přístavem do stanice Villa San Giovanni.

VIDOE - Výjezd z trajektu mezi Sicílií a Itálií

Odtud o půlnoci pokračujeme do Říma. Jdu spát a ráno se probouzíme okolo šesté. Několikrát jsem v noci šel poprosit, aby přidali teplotu na topení. Byla docela zima a tenké deky na přikrytí moc nehřály. V kupé se teplota regulovat nedá. Ráno je bez snídaně, jediné občerstvení bylo v taštičce z večera. Naštěstí přijíždíme včas bez zpoždění, takže snídani si dáváme na nádraží v Římě.

Celkově byla jízda lehátkovým vozem velice příjemná. O řád lepší, než následující cesta lehátkovým vozem z Říma do Vídně. Vagón byl uklizený, čistý a pocitově velice příjemný. Možnost zakoupit si celé kupé jen pro sebe byl výborný nápad a nebyl zase o tolik dražší 116€. Co chybělo byly sprchy, které ale obecně v lehátkových vozech nejsou a snídaně. Tady opět dobře zvolený příjezd v 7 ráno, místo 10 hodiny. Nekomfortní jsou i dveře z kupé, kde je sklo se žaluziemi. I přes zatažené žaluzie proniká do kupé dost světla.

Na lehátkách se dá poměrně dobře vyspat. S tím, že jsme využili jen spodní dvě lehátka a zbytek lehátek byl složen, tak prostoru v kupé bylo naprostý dostatek. Jízdenky jsme kupovali asi dva týdny před cestou a cena necelých 116€ odpovídá poskytnutému servisu a je daleko více obhajitelná, než u ÖBB na lince Řím - Vídeň.

Náš noční vlak ze Sicílie končí na Roma Termini, kam přijíždíme na minutu přesně. Vyjíždíme po jezdících schodech do vrchního patra nádraží a dáváme si snídani. Po rychlé snídani si kupujeme jízdenku na MHD s platností 100 minut (1.5 €) a jedeme metrem na nádraží Porta S. Paolo (metro Piramide), odkud jezdí vlak na pobřeží (linka Roma - Ostia Lido). Za půl hodiny nás vlak doveze do stanice Ostia Centro, kde budeme do dalšího dne.

Ostii vybíráme ze dvou důvodů. První je výrazně levnější ubytování (platí hlavně mimo sezónu) a druhý je poloha u moře. Byli jsme tu už před půl rokem, takže už víme, kde je dětská herna, dobrá zmrzlina nebo kam večer na jídlo a pivo.

Druhý den se přesouváme zpět do Říma. Čeká na poslední noční vlak tohoto výletu -do Vídně. Z důvodu výluky odjíždí vlak ÖBB už v 16 hodin (běžně jezdí okolo 20. hodiny) a pojede přes Riminni. Po snídani kolem 10 hodiny odcházíme z hotelu a jdeme nakoupit pár dárků. Na oběd zůstáváme ještě v Ostii a v jednu hodinu nasedáme do vlaku zpět do Říma. Od Pyramidy se vydáváme autobusem ke Koloseu, odtud pěšky do parku s dětským hřištěm, kam jdeme pokaždé, když jsme v Římě.

Varianta jet ze Sicílie nočním vlakem místo letadla se mi líbí. Cena je sice 10ti násobná oproti nejlevnějším letenkám (po Itálii je možno sehnat letenky od 10€), ale když k tomu přičtu jednu noc v hotelu, kterou jsme strávili ve vlaku, tak to není taková hrůza. Časově mi to vyhovuje, v 18 hodin nasednout do vlaku a ráno v 7:30 být v Římě je fajn. Příště bych vlak jako možnost přepravy na tuto trasu vybral znovu - i když asi lůžkové kupé místo lehátkového.

Což se nedá říct o dalším nočním vlaku a pokračování našeho příběhu z Říma do Vídně...

Vlakem na Sicílii - z Říma do Vídně
Pokračování cesty vlakem ze Sicílie do Prahy. Poslední čtvrtá část cesty, kdy jedeme nočním vlakem z Říma do Vídně a dále pokračujeme railjetem do Prahy.